Для учнів

Як правильно читати англійські слова ?
                                 
Ось ви вже пройшли перший етап вивчення англійської — вивчили алфавіт. Ви вже знаєте , як називаються літери , вмієте їх писати . Але це ще не означає , що ви зможете прочитати правильно будь-яке слово по-англійськи. Крім того , вам необхідно поставити вимову за допомогоюпрофесійного педагога або репетитора , щоб не робити помилок вже на перших порах.На відміну від багатьох інших іноземних мов (іспанська , португальська , українська) , де слова читаються також , як пишуться , варто лише вивчити , як вимовляються букви . В англійській мові все набагато складніше і заплутаніше . Але запам’ятавши прості закони читання слів англійською , дуже скоро ви зрозумієте , що справи йдуть набагато простіше.
Чому читати англійською складно?
Вся справа в тому , що в англійській мові над буквами переважає кількість звуків , і щоб їх передати на листі , необхідно в певному порядку поєднувати кілька букв. Причому робиться це різними способами. А вимова і запис деяких звуків залежить від того , які букви їх оточують. І це все необхідно запам’ятати!
Щоб полегшити запам’ятовування з’єднання букв , англійські лінгвісти розробили ряд правил читання слів по -англійськи. Навіть якщо ви досить добре знаєте мову , все ж таки бажано незнайоме слово перевірити ще в словнику , переконатися в його перекладі і запам’ятати транскрипцію , тобто як воно вимовляється .
У школі більшість викладачів лише побіжно згадують про те , як потрібно відтворювати слова англійською або взагалі не розповідають про них. Вони відсилають учнів до словників з транскрипцією , мотивуючи тим , що «в правилах читання є безліч винятків». Побережіть своїх дітей від таких викладачів !
Так, це так . Дійсно в правилах читання слів по- англійськи є багато винятків. Але це зовсім не означає , що про них треба замовчувати. Швидше , навпаки , в першу чергу потрібно розповісти про них. Все ж більшість слів підпорядковуються правилам.
Знаючи базове правило , як правильно читаються англійські слова , вам буде набагато цікавіше і легше вивчати саму мову. А виняток можна запам’ятати по мірі надходження під час навчання , повторюючи правила , яким ці слова так вперто не хочуть підкорятися. 
Думаю , вам вже не терпиться дізнатися про ці прості закони читання в англійській. Що ж приступимо .
Найчастіше зустрічаються буквосполучення ch і sh , які позначають звуки «м’яке ч» і «м’яке ш » (чь і шь) . У міжнародній транскрипції вони позначаються спеціальним знаком [ ʃi : ] і [ tʃ ] .
Щоб запам’ятати звучання значка транскрипції буквосполучення sh , уважно вдивіться в значок і ви побачите , що він схожий на змію , що стоїть на хвості і шиплячу . А точніше шьіпящую :). sh = shе = [ шь ] .
А якщо підключити образне творче мислення і придивитися до знаку , який у словниках позначає звук буквосполучення ch , то він злегка змахує на російську літеру «ч». Тільки тут «ч» потрібно вимовляти дуже м’яко — приблизно як в російській «годинник» — [ чьаси ] . сh = chain = [ чь ] .
Ось приклад слів з такими поєднаннями :
·        sh і ch : she [ шьіі ] — вона
·        chain [ чьейн ] — ланцюжок
Коротко про інші буквосполучення :
·        Ck після коротких голосних — [ k ] : black [ blæk ]
·        Wh на початку або перед голосними — [ w ] : what [ wot ]
·        Wh перед «о» — [ h ​​] : who [ hu : ]
·        Qu перед голосними — [ kw ] : queen [ kwi : n ]
·        Kn на початку — [ n ] : know [‘ nou ]
·        Wr на початку перед голосними [ r ] : write [‘ rait ]
·        Ee — [ i ] : see [ si : ]
·        Oo — [ u ] : too [ tu : ]
Звичайно , це не всі буквосполучення , але щоб вам було легше їх запам’ятати , я склала зручну таблицю , яку ви зможете скачати , роздрукувати і вивчати у вільний час в маршрутному таксі , в метро , на зупинці або підглядати в неї , коли при читанні зіткнетеся зі спірною ситуацією …

Англійська для дітей. З чого почати?
                   Як вивчати англійську мову з малюками.
 10 порад батькам, які хочуть навчити дитину англійській мові.
Хто з нас, батьків, не мріяв, щоб наша дитина знала англійську мову. І ми готові докласти всіх зусиль, аби вона вивчила англійську. Спочатку ми віддаємо її в дитячий садок, де вчать англійській,  наймаємо репетиторів. Але не завжди ці дії приносять нам бажаний результат. Ці дії не гарантують, що дитина буде із задоволенням вивчати англійську мову. Необхідно зрозуміти, що вивчення англійської має розпочатися вдома, а не в класі. Прищепити любов до англійської мови можуть тільки батьки. Жоден педагог не зможе так зацікавити малюка англійською мовою, як мама і тато. Ніхто краще за батьків не знає, що зможе зацікавити їх дитину. Особливо, якщо це відбувається у формі захоплюючої гри.
Вивчення англійської має стати для вас грою, в яку ви будете грати разом з вашим малюком. Це ваше спільне спілкування має приносити обопільне задоволення. Буває, що через повсякденні турботи, в нашому розпорядженні не так вже й багато часу, щоб побути разом з дитиною. Однак тим не менш, ми можемо подарувати дитині приголомшливу можливість – провести час з користю і побути разом. Я думаю при бажанні це цілком реально. Ви цілком зможете відволіктися хоча б на півгодини в тиждень від кухні, прання, прасування і провести цей час з малюком. Це так захоплююче вивчати мову разом! І ніколи не дозволяйте телевізору зайняти ваше місце в житті дитини.
Коли починати вивчати англійську мову?
Більшість мам і тат стурбовані питанням: з якого віку можна навчати дитину англійській мові. Багато лінгвістичних шкіл починають навчати англійській мові з 3 років. Раніше цього віку не рекомендують, так як у дитини повинно сформуватися мовлення рідною мовою.
«Чи варто так рано починати вчити мову?» – Однозначної відповіді на це питання немає. Кожен вирішує сам для себе. Втім, нічого поганого немає в тому, якщо в 3 роки ви будете приділяти час англійській з дитиною або віддасте її в студію вивчення мови. Однак майте на увазі, що у дитини повинні бути добре розвинене мовлення і словниковий запас рідною мовою. Дитяча студія гарна тим, що там відбувається спілкування дитини зі своїми однолітками плюс ще до всього вивчення пісеньок, віршиків в грі. Інша справа, що кожна дитина індивідуальна. Хтось готовий, а хтось ні. Не варто починати вчити англійську мову в три роки, якщо ваша дитина не знає назв овочів, фруктів, основних кольорів, не вміє рахувати до п’яти рідною мовою. І ні в якому разі не можна змушувати дитину до занять з англійської мови, інакше вмить відіб’єте у неї все бажання на довгий час. Діти вчать мову набагато швидше, ніж дорослі, їх уми, як маленькі губки, які швидко вбирають потрібну інформацію. Малюки вміють розшифровувати слова і їх граматичні функції. Коли дитина стає старше, то ця здатність втрачається.
Складно погодитися з тими, хто вважає, що у когось є здатність до мов, а у кого-то немає. Все залежить від бажання і від мотивації. Здібності до мови є у всіх.
Як навчити дитину англійській мові?
Кожна мама мріє, щоб її дитина знала досконало англійську мову. Але багато батьків говорять про те, що не знають англійську і через це не можуть допомогти у вивчення мови. Насправді це далеко не так. Всі ми вивчили самі побутові фрази англійською: hello, how much. На сьогоднішній день існує дуже багато аудіо посібників, які розроблені спеціально для дітей та їх батьків, де даються докладні рекомендації батькам про те, як допомогти дитині в освоєнні англійської мови. Ваш малюк дарує вам унікальну можливість вивчити нарешті разом з ним мову, яку ви так давно хотіли знати, але не вистачало ні часу, ні сил. Ви можете слухати разом з дитиною слова, повторювати їх. Ви спокійно можете вивчити назви кольорів, домашніх тварин і найпростіший віршик. Не переживайте, якщо ваші знання англійської залишають бажати кращого. Для вашої дитини ви завжди будете найкращим учителем.
Проблема більшості батьків полягає в тому, що вони просто не знають, з якого боку підступитися до англійської мови і з чого ж почати вивчати її з малюком. Діти використовують будь-яку можливість, щоб побути разом з мамою. І не просто побути поруч, а пограти разом.
У віці від 3-7 років дитина все пізнає в грі. Тому й англійську мову потрібно вивчати граючи. Те, що дитині цікаво, вона швидко запам’ятовує. Малюки вивчають мову, слухаючи, спостерігаючи і повторюючи через пісні, віршики та гру.
Діти люблять вірші, пісеньки і казки, так подаруйте їх їм! Вірші та пісеньки добре запам’ятовуються, що дає можливість швидко збільшити словниковий запас дитини. Найважливіше полягає в тому, що чим більше слів почує дитина, тим більше запам’ятає. Англійські пісеньки допоможуть сформувати правильну вимову і запам’ятати нові слова.
Хочете дізнатися, як нехитрі дитячі пісеньки допомагають створити основу для освоєння граматики в майбутньому? Насправді, все гранично просто: у піснях, як і в будь-яких інших зразках мовлення, зустрічаються найрізноманітніші граматичні структури. Зрозуміло, малюки, вільно опановуючи граматику рідної мови ще в дошкільному віці, не підозрюють про це. У пісеньках же ці структури ще й повторюються кілька разів, а рядки з пісеньок, навіть не зовсім зрозумілі, мають корисну властивість «застрявати» в голові і «спливати» в пам’яті абсолютно несподівано.
Від народження до 6 років ваша дитина, немов губка, вбирає все, що ви вимовляєте і робите. Тому це найкращий час для батьків навчити дитину англійській мові.
Ви навіть не можете уявити, який захват відчуває дитина, коли вона самостійно може сказати речення англійською. Наскільки її переповнює почуття гордості. Це можна порівняти з тим, коли вона тільки-тільки вчиться плавати або кататися на велосипеді, або ковзанах. У неї виходить, і вона весь час повторює: «Дивися, як я вмію!»
Дивіться, співайте і вибирайте слова і фрази, які можна ввести в повсякденне життя. Розширюючи словниковий запас, особливу увагу приділяйте дієсловам, так як саме вони допоможуть вникнути в сенс іноземної мови.
Спочатку потрібно починати з легких слів. Краще почати з назв квітів, фруктів і овочів. Деякі звуки виявляться для дитини дуже важкими. Тому єдиний метод, який найкраще використовувати – це метод асоціацій. Це, мабуть, єдино можливий метод до того часу, поки дитина не навчиться читати. Такі важкі звуки можна обіграти в ігровій формі. Малюкам слід запропонувати певні асоціації, наприклад, бджола [d], змія [s], вітер [h].
Деякі звуки в англійській мові не представляють труднощів для запам’ятовування, так як схожі звуки є в рідній мові. Але поряд з ними існують звуки, які представляють деяке труднощі, це міжзубні та інші звуки.
Для дітей старшого віку, які вже можуть читати англійською мовою, для закріплення правил читання можна використовувати кольорову сигналізацію. Кожен колір відповідає певній орфограмі: червоний – голосна у відкритому складі, зелений – у закритому складі, синій – приголосна, чорний – нечитана голосна або приголосна, жовтий або оранжевий – поєднання голосних типу ea, oo. Наприклад, пишеться слово, і воно підкреслюється олівцем певного кольору.
З чого почати вивчення мови?
У вас є багато способів допомогти вашій дитині вивчити англійську мову. Головне, щоб у вас було величезне бажання займатися разом. Якщо ви познайомите свою дитину з іншою культурою, це вже буде відмінним початком у вивченні мови. Розкажіть своїй дитині, що на Землі існує безліч країн, де люди говорять різними мовами. Можна зробити це у вигляді казки чи у вигляді гри. Наприклад: «До нас у гості з Англії приїхав зайка. Він уміє розмовляти тільки англійською мовою».Або ж можна почати грати в гру «дочки-матері», але в цей раз ляльки будуть жити в Англії і розмовляти тільки англійською. Завдяки цій грі дитину можна познайомити з назвою таких слів, як:
Mother-мама, father-тато, sister-сестра, brother-брат, grandmother-бабуся, grandfather-дідусь, uncle-дядько, aunt-тітка, cousin- двоюрідний брат, niece-племінниця, nephew-племінник.
Так само за допомогою гри в «дочки-матері» можете озвучити ситуації з життя родини (сніданок, обід, вечірній чай, сервіровка столу, бесіда за столом, допомога по дому і багато іншого).
Так що, якщо ви хочете допомогти своїй дитині вивчити англійську мову, постарайтеся вписати наступні 10 правил у ваше повсякденне життя. І я впевнена незабаром ви побачите бажаний результат.



1) Зробіть англійську частиною вашого повсякденного життя.
Співайте, читайте і грайте з дитиною англійською мовою кожен раз, коли ви цього хочете. Не обмежуйте себе тимчасовими рамками. Прочитайте віршик за обіднім столом, заспівайте пісеньку англійською у ванній, подивіться разом мультик англійською та прочитайте казку на ніч. Подумайте про вивчення англійської мови як про частину вашої гри, а не як про урок. Співати пісеньки, читати книги і дивитися мультфільми англійською мовою – це захоплюючі й важливі справи, які ви можете робити разом з малюком при вивченні англійської мови. Чим більше ваш малюк чує англійську мову, тим легше йому буде вивчити англійську мову.
2) Дивіться мультики, дитячі телепередачі англійською мовою.
Якщо дитина дивиться телеканал Дісней, ви можете звернути увагу дитини на те, що головні герої мультфільму розмовляють англійською мовою. Ви можете поговорити з малюком про те, що відбувається на екрані, але намагайтеся робити це англійською. І не біда, що ви самі не знаєте багатьох слів. Ми всі вчили в школі назви тварин і дієслова дії, такі як: run-бігати, jump- стрибати, fly-літати, can-вміти, smile-посміхатися, cry- плакати.
3) Прочитайте казку англійською ввечері.
Більшість батьків читають на ніч казку своїм дітям. Чому б не прочитати казку англійською мовою або погортати дитячий словник з яскравими ілюстраціями?
4) Надихайте вашу дитину
Проявіть інтерес до вивчення англійської разом з дитиною. Здійснюйте підтримку, надихайте і мотивуйте.
Це найважливіший пункт. Коли ви показуєте інтерес до того, як ваша дитина вивчає англійську мову, ви проявляєте інтерес до неї самої. Дитині потрібно ваше схвалення, підтримка і наснага. Для нього дуже важлива ваша реакція на її досягнення в мові. Якщо ви хочете, щоб ваша дитина вивчила англійську, необхідно навчити її відчувати почуття гордості за свої досягнення. Підбадьорюйте її, кажучи, що ви пишаєтеся нею. Запитуйте про те, як пройшли заняття (якщо дитина вивчає мову в дитячій студії)
Для створення комунікативної обстановки під час гри підтримуйте високу активність малюка.
5) Не критикуйте кожну помилку дитини, сфокусуйтеся краще на її досягненнях.
Це одна з найчастіших помилок батьків. Дуже часто зустрічаються батьки, які критикують своїх дітей, що дійсно намагаються говорити англійською. НЕ відбивайте у своєї дитини бажання вивчати англійську мову. Виправляти помилки потрібно так, щоб ні в якому разі не образити дитину. Адже вона переносить оцінку своїх дій на оцінку себе як особистості. Ваша концентрація уваги на помилках може відбити всякий інтерес до занять англійською мовою. Перш за все, ви оцінюєте успіхи дитини, а не її недоробки. Постарайтеся підтримувати в ній почуття успіху. Навіть найменша перемога повинна бути помічена і оцінена. Адже інтерес до вивчення мови втрачається, тоді, коли пропадає почуття успіху.Мотивація відіграє ключову роль у вивченні іноземної мови. Зробіть так, щоб вашій дитині було цікаво і захоплююче вивчати англійську мову.
6) Підтримуйте інтерес у дитини до англійської мови.
Найкраще, що ви можете зробити, щоб допомогти своїй дитині вивчити англійську – зробити цей процес захоплюючим. Ваша дитина повинна бути впевнена, що заняття англійською мовою – це весела і захоплююча гра разом з мамою. Підкріплюйте інтерес до англійської різними іграми. Знайдіть і вивчіть кілька англійських ігор такі як, ігри з алфавітом, ігри в лото, пальчикові ігри. Вони будуть ідеальні для початківців. Для малюка вивчити мову – не проблема, найголовніше – зацікавити її. Це зможуть зробити заняття, на яких він малює, співає, розмовляє і багато рухається.
7) У вивченні мови важливо не «тиснути» на свою дитину.
Якщо з якоїсь причини у вашої дитини немає бажання вивчати мову, то не наполягайте. Спробуйте відкласти заняття на певний час. Якщо дитина відчуває тиск з вашого боку при вивченні мови, то це дасть тільки негативний ефект.
8) Розмовляйте з малюком англійською мовою.
Якщо ви непогано володієте англійською, тоді намагайтеся частіше розмовляти зі своїм малюком. Навіть короткі фрази, як “I love you”, або команди “come here” (йди сюди) або “sit down” (сідай), “give me” (дай мені) “find” (знайди) – чудовий початок. Зараз ваша дитина сприймає всю інформацію візуально і на слух, тому, чим частіше вона буде чути вже знайомі йому слова і вирази, тим швидше запам’ятає їх вимову. Не забувайте, що діти дуже люблять наслідувати; так що приділіть трохи часу малюкові і потренуйтеся вимовляти слова, які ви хочете, щоб він запам’ятав. Можливо, ваш малюк не завжди буде правильно вимовляти слова, але з часом у вас все вийде.
І ще одна порада: краще перекладати малюкам значення слів за допомогою картинок. У три роки в дитини є здатність до аудіювання, яку з віком вона поступово втрачає. Чим більше дитина чує англійську мову, тим простіше їй її запам’ятати. Звикнувши слухати англійську мову, в школі їй буде простіше розуміти і виконувати інструкції під час уроку англійської мови.
9) Дітям швидко стає нудно.
Якщо ви бачите, що дитина втратила інтерес до завдання, не наполягайте на продовженні. Краще зробіть перерву, а потім поверніться до цього завдання, за умови, що дитина захоче це робити. Робіть ваші уроки яскравими і різноманітними.
10) Зробіть свої заняття з англійської регулярними.
Найголовніше правило у вивченні мови – гра в англійську мову повинна бути регулярною. Інакше всі ваші старання будуть даремними.
Багато батьків знайшли для себе успішний спосіб навчання дітей англійській. Вони вибрали певний час для гри з малюком в англійську мову. Наприклад, щосереди ви можете розмовляти з малюком англійською, дивитися мультики все, що завгодно, головне, щоб все це було англійською мовою. І не важливо, вибираєте ви певний час для гри або займаєтеся цим тоді, коли у вас з’являється вільна хвилинка. Головне, щоб це було регулярно.

І пам’ятайте: дитину ні в якому разі не можна примушувати до занять англійською мовою, спочатку вона просто повинна її чути і спостерігати, як веселу гру, в якій вона хоче взяти участь разом з мамою.


Обережно! Діти на дорозі!

(рекомендації фахівців МНС України з питань забезпечення безпеки дітей)
У ХХІ столітті важко уявити своє повсякденне життя без автомобілів, які набагато полегшують наше буття, але тим самим несуть із собою величезну небезпеку для життя дорослих і особливо дітей.
Кожен день вулицями свого міста ти та твої однолітки йдуть до школи чи на прогулянку. Одначе вулиця великого міста – не найліпше місце навіть для дорослої людини. Тим більше вона не пристосована для дитини. Щодня дорогою додому зі школи чи навпаки дитина наражається на ризик потрапити в екстремальну ситуацію. Найчастіше через неуважність або незнання Правил дорожнього руху діти гинуть на вулицях в дорожньо-транспортних пригодах, а травми ДТП – найтяжчі. Тому, щоб попередити дорожньо-транспортні пригоди, небезпеку для здоров’я, життя, треба знати ці Правила і застосовувати їх:
·     не вибігати на проїзну частину з тротуару, можна лише спокійно зійти, попередньо оцінивши ситуацію;
·     ходити лише тротуарами, дотримуючись правої сторони, а якщо вони відсутні — по узбіччю, обов'язково повернувшись обличчям до транспорту, що рухається, — тоді не тільки водій бачитиме пішохода, а й пішохід — водія;
·     не переходити дорогу на червоне світло незалежно від наявності на ній автомобілів;
·     переходити дорогу можна лише у дозволених місцях – «зебра», підземних та надземний переходи;
·     зібравшись переходити вулицю, спочатку подивитися ліворуч, а, дійшовши до середини, — праворуч;
·     пам'ятайте, що причиною ДТП може стати не тільки наїзд автомобіля або мотоцикла, але й велосипеда. Нерідко саме велосипедисти є джерелом напруженості на вулицях, у дворах;
·     чітко визначте для себе межі території для прогулянок, вулиці переходьте тільки в групі з іншими пішоходами;
·     у разі дорожньо-транспортної пригоди надайте можливу допомогу потерпілим і повідомте про пригоду міліцію.
На жаль, не всі добре знають ці Правила й іноді нехтують ними. А тому щорічно на наших дорогах гинуть сотні дітей і дорослих. Трапляються дорожньо-транспортні пригоди дуже часто у таких випадках, коли нібито нічого не загрожувало.
 Пам’ятайте! Порушник Правил дорожнього руху не тільки наражає на небезпеку себе, а й ставить під загрозу життя інших людей.  
 Близько 70% вуличних травм, як свідчить статистика, відбуваються зі школярами на шляху зі школи додому, бо дорогу після занять дітлахи вважають початком відпочинку. Щоб такий відпочинок не перетворювався на трагедію, мав певні межі, необхідно зустрічати та супроводжувати дитину, або суворо обмежувати час та маршрут додому: нікуди не звертати, не бавитись, не заходити.
Підготовка до «професії пішохід» починається в дитячому садочку, продовжується в школі, а потім все життя кожного дня надає нові уроки. Тому надзвичайно важливо, щоб отримані дітьми знання правил безпечної поведінки на дорозі закріпили ще й батьки.
Водночас закликаємо ще раз повторити з дітьми правила безпечної поведінки на вулицях та дорогах. Особливо це стосується учнів молодших класів. Наголосіть дітям про необхідність неухильного дотримання правил дорожнього руху, обов'язково перевірте засвоєні знання. I запам'ятайте, що найкращим взірцем поведінки на вулицях та автошляхах для дитини є безпосередньо приклад батьків.
Лише спільними зусиллями можна вирішити таку гостру проблему сьогодення, як дитячий дорожньо-транспортний травматизм.


Бесіди з усіх видів дитячого травматизму напередодні канікул

1. Правила дорожнього руху
•  Ходити тільки по правiй сторонi тротуару.
•  Дорогу переходити не поспiшаючи.
•  Не можна переходити дорогу навскіс.
• Переходячи дорогу, слiд подивитися налiво, дiйшовши до середини зупинитися i
    подивитися направо.
     •  Якщо не встигли перейти вулицю i рух транспорту почався, слiд  зупинитися на серединi вулицi i зачекати, поки рух припиниться.
• Якщо немає тротуарiв, слiд триматися лiвого боку дороги, тобто йти назустріч транспорту,
    що рухається.

2. Правила електробезпеки
   •  Під час вимикання електроприладiв забороняється витягувати вилку з  розетки за шнур.
•  Категорично забороняється користуватися електроприладами, в яких знайдено
    Несправнiсть.
•  Не торкатися мокрими руками електроприладiв, якi знаходяться пiд напругою.
Пам’ятайте: зовнiшнiми ознаками несправностi електропроводки або приладiв є специфiчний запах пiдгораючої ізоляції, поява іскри, перегрівання штепсельних розеток i вилок.

3. Вибухонебезпечні предмети
• До виявлених вибухонебезпечних предметiв нi в якому разi не можна торкатись, перекладати, розряджати, зберiгати.
• Забороняється використовувати снаряди для розведення вогню.
• Не можна збирати, здавати снаряди в металобрухт.
• Виявивши вибухонебезпечнi предмети, необхiдно термiново повiдомити мiлiцiю, школу, вiйськкомат.

4. Правила протипожежної безпеки
• Дотримуйтесь правил протипожежної безпеки пiд час встановлення ялинок, пiд час
   проведення новорiчних свят.
• Гра з вогнем — одна з причин пожежi.
• Дотримуйтеся правил протипожежної безпеки в турпоходах.

5. Правила поведiнки на водi
• Купатися можна тiльки в сонячну безвiтряну погоду при температурі повiтря не нижче
   20-25градусів i води — не менш нiж 18-20 градусів.
• Купатися дозволяється тiльки в спецiально вiдведених місцях.
• Забороняється заходити у воду глибше, нiж по пояс, людинi, яка не вмiє плавати.
• Не запливайте за знаки огорожi акваторiї пляжу.
• Грубi iгри та пустощi у водi небезпечнi для життя.
• Не забруднюйте воду та берег.
• Не подавайте хибних сигналiв тривоги.
   • Не користуйтеся надувними матрацами, катерами та iншими предметами, якi не призначенi для плавання.

6. Правила поведiнки на кризi
• Не виходьте на кригу, мiцнiсть якої вам невiдома.
  • Не виходьте на кригу пiд час льодоходу, весняної вiдлиги, снiгу i сильних  перепадiв температури повітря.
• Не збирайтеся на кризi великими групами.
• Не заїжджайте на лижах з крутого берега на неперевiрену кригу.

7. Правила культури поведiнки.
• Завжди прагнiть бути культурною людиною.
• Поступайтеся мiсцем людям похилого вiку.
• Поважайте старших, не будьте грубими.
• Не гуляйте пiзнiше 22 години.
• Не сидiть цiлодобово бiля телевiзора, комп’ютера.
• Бiльше читайте художньої лiтератури.

8. Категорично забороняється:
• Ходити на територiї новобудов.
• Купатися без догляду дорослих.
• Розводити вогнище в лiсi, поблизу лiнiй електропередач.
• Їздити на велосипедi на тiй частинi дороги, де рухається транспорт.

9. Суворо дотримуйтесь правил:
• дорожнього руху;
• користування газовими, електричними приладами;
• поведiнки дiтей на водi;
• користування пасажирським лiфтом;
• протипожежної безпеки;
• прогулянки на велосипедi.


ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ  ПІД ЧАС ЗИМОВИХ КАНІКУЛ

І. Під час канікул, перебуваючи на вулиці й ставши учасником дорожньо-транспортного руху, чітко необхідно виконувати правила дорожнього руху:
- рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках, тримаючись правого боку, обережно по слизькій дорозі, особливо під час ожеледиці. Взуття має бути зручним, підбори – низькими;
- за межами населених пунктів, рухаючись узбіччям або краєм проїзної частини, йти назустріч руху транспортних засобів;
- переходити проїзну частину тільки по пішохідних переходах, у тому числі підземних і надземних, а в разі їх відсутності – на перехрестях по лініях тротуарів або узбіч;
- у місцях, де рух регулюється, керуватися тільки сигналами регулювальника чи світлофора;
- виходити на проїзну частину за транспортним засобом, тільки впевнившись, що відсутні інші транспортні засоби, що наближаються;
- чекати транспортний засіб тільки на посадкових майданчиках (зупинках), тротуарах, узбіччях, не створюючи перешкод для дорожнього руху;
- на тролейбусних, автобусних  зупинках дотримуватись правил посадки до тролейбуса, автобуса;
- на трамвайних  зупинках, не обладнаних посадковими майданчиками, дозволяється виходити на проїзну частину лише з боку дверей і тільки після зупинки трамвая;
- у разі наближення транспортного засобу з увімкненим проблисковим маячком червоного або синього кольору, або спеціальним звуковим сигналом, треба утриматися від переходу проїзної частини або негайно залишити її;
- категорично забороняється вибігати на проїзну частину, влаштовувати ігри на проїзній частині або поблизу неї, переходити проїзну частину не на пішохідному переході або не в установлених місцях;
- категорично забороняється під час зимових канікул учням  навчального закладу кататися на велосипедах, мопедах, роликах тощо, що не відповідає погодним умовам і сезону для запобігання ДТП за участю дітей;
- для запобігання ДТП за участю дітей категорично забороняється кататися на санчатах, ковзанах, лижах (інших зимових приладах для розваг) на проїзній частині, катання на вказаних предметах діти повинні здійснювати у спеціально відведених для цього місцях й під наглядом дорослих, батьків;
- сувора й категорична заборона катання з гірок із виїздом на проїзну частину дороги;
- сувора й категорична заборона чіпляння за задній бампер машин для того, щоб здійснити на проїзній частині катання – ці дії визначені вищою категорією небезпеки, що може призвести до ДТП, травмування й загибелі;
- для запобігання травмування дозволяється кататися на ковзанах тільки у відведених для цього спеціальних місцях й на міцному льоду, який не має тріщин;
- учні  навчального закладу повинні виконувати зазначені правила, а також інші Правила дорожнього руху України, знання про які були отримані на уроках ОБЖ, виховних годинах, предметних уроках;
- перебувати поблизу залізничних колій дітям без супроводу дорослих заборонено;
- учні, користуючись транспортним засобом, повинні сидіти або стояти тільки в призначених для цього місцях, тримаючись за поручень або інше пристосування.

ІІ. Під час канікул, перебуваючи вдома, на вулиці, в спеціалізованих установах, приміщеннях, транспорті, учні повинні чітко виконувати правила пожежної безпеки:
- забороняється брати з собою вогненебезпечні предмети, які можуть спричинити пожежу (запальнички, сірники, петарди, бенгальські вогні, феєрверки, сигарети, легкозаймисті речовини, вогнепальну рідину тощо);
- користуватися газовою плитою вдома тільки зі спеціалізованим електричним приладом для вмикання під наглядом дорослих;
- забороняється застосовувати горючі матеріали; зберігати бензин, газ та інші легкозаймисті горючі рідини, приносити їх до приміщення; застосовувати предмети оформлення приміщень, декорації та сценічне обладнання, виготовлене з горючих синтетичних матеріалів, штучних тканин і волокон (пінопласту, поролону, полівінілу тощо); застосовувати відкритий вогонь (факели, свічки, феєрверки, бенгальські вогні тощо), використовувати хлопавки, застосовувати дугові прожектори, влаштовувати світлові ефекти із застосуванням хімічних та інших речовин, які можуть викликати загоряння; установлювати стільці, крісла тощо, конструкції, які виконано з пластмас і легкозаймистих матеріалів, а також захаращувати предметами проходи та аварійні виходи;
-  у жодному разі не брати на вулиці чи в іншому місці ніякі незнайомі чи чужі предмети, які носять характер побутової техніки, не вмикати їх у розетку вдома чи в інших установах – усе це може призвести до вибуху та надзвичайної ситуації;
- не наближатись до електроприладів, музичної апаратури, які живляться струмом. Користуватись електроприладами тільки в присутності батьків, сухими руками. У разі виявлення обірваних проводів, неізольованої проводки, іскріння проводки негайно повідомити дорослих;
- не спричиняти тисняву біля проходіву громадських установах, входах і виходах, у приміщеннях вестибюлю;
- під час участі в масових заходах не кричати, не свистіти, не бігати, не стрибати, не створювати травмонебезпечних ситуацій у приміщенні;
-  у разі пожежної небезпеки: наявності вогню, іскріння, диму, негайно вийти на повітря (за двері, балкон) і кликати на допомогу. Викликати службу пожежної охорони за номером «101», назвавши своє ім'я, прізвище, свій номер телефону, коротко описавши ситуацію: наявність вогню, диму, кількість людей у приміщенні;
- при появі запаху газу в квартирі, приміщенні в жодному разі не вмикати електроприлади, не користуватися стаціонарним або мобільним телефоном, відкрити вікна, двері, перевірити приміщення, вимкнути газову плиту, якщо вона була вімкнена й вийти з приміщення; покликати на допомогу дорослих, негайно повідомити в газову службу за номером «104» чи «101» пожежну охорону; назвавши своє ім'я, прізвище, свій номер телефону, коротко описати ситуацію;
- під час святкування Нового року вдома, в інших закладах, установах суворо дотримуватися вимог протипожежної безпеки; не приходити на свято в одязі із легкозаймистого матеріалу, не просоченого вогнезахисною сумішшю; під час святкування не наближатися близько до новорічної ялинки. В напрямку новорічної ялинки категорично забороняється кидати будь-які предмети; забороняється  використання відкритого вогню під час новорічних свят (факелів, свічок, феєрверків, бенгальських вогнів, хлопавок тощо), застосовувати дугові прожектори, влаштовувати світлові ефекти із застосуванням хімічних та інших речовин, які можуть викликати загоряння; установлювати стільці, крісла і подібні конструкції, виконані з пластмас і легкозаймистих матеріалів, а також захаращувати предметами проходи та аварійні виходи; категорично забороняється  застосовування предметів оформлень кімнат, приміщень, декорацій, обладнань, виготовлених із горючих синтетичних матеріалів, штучних тканин і волокон (пінопласту, поролону, полівінілу тощо).

ІІІ.  Під час канікул перебуваючи вдома, на вулиці, в навчальному закладі, спеціалізованих установах, громадських місцях, приміщеннях, транспорті тощо, учні повинні чітко виконувати правила з попередження нещасних випадків, травмування, отруєння тощо:
- під час канікул забороняється наближатись й перебувати біля водоймищ без супроводу дорослих для запобігання утоплення дітей; категорично забороняється  виходити на льодову поверхню замерзлого водоймища. Особі, яка провалилася під лід, необхідно подати мотузку, дошку, одяг, не підходити близько до неї. Якщо лід крихкий, треба лягти на нього й проводити операцію рятування в той бік, з якого прийшла людина – в інших місцях лід може бути більш крихким. Не поспішаючи, треба допомогти людині вибратись із води, зняти мокру одежу, зігріти сухою, покликати на допомогу, відвести постраждалого в тепле приміщення, вжити заходів щодо неприпущення обмороження постраждалого;
- категорично забороняється наближатися й перебувати біля будівельних майданчиків, кар'єрів, залишених напівзруйнованих будівлях для запобігання обрушень будівельних матеріалів й по-передження травм і загибелі дітей;
- категорично забороняється вживати алкоголь, наркотичні засоби, тютюнові вироби, стимулятори;
- категорично забороняється брати в руки, нюхати, їсти незнайомі дикі рослини , невідомого походження пігулки, тощо, що може призвести до отруєння;
- пересуватись необхідно обережно, спокійно. Беручи участь в іграх, не не штовхатись, не кричати. На вулиці бути обережним, дивитись під ноги, щоб не впасти в яму чи у відкритий каналізаційний люк, не травмуватись через ожеледицю;
- не підходити на вулиці до обірваних, обвислих проводів або проводів, які стирчать, а особливо, якщо від них іде гудіння - такі проводи можуть бути ще підживлені електрострумом;
- не підходити до щитових, не залазити на стовпи з високовольтними проводами, можна отримати удар електрострумом від високовольтних живлень за 5 метрів;
- бути обережним на дитячих майданчиках, у парках відпочинку: спочатку переконатися, що гойдалки чи атракціони, турніки, прилади справні, сильно не розкачуватися й не розкачувати інших, щоб не призвести до травмування, падіння;
- дотримуватись правил безпеки під час пересування ескалатором, східцями;
- не виходити на дах багатоповерхівки для попередження падіння із висоти;
- не підходити до відкритих вікон, мити вікна тільки в присутності дорослих, не нахилятися на перила, парапети сходів для запобігання падіння з висоти;
- не спускатись у підвали будинків чи інші підземні ходи, катакомби, бомбосховища;
- не вступати в контакт із незнайомими тваринами для запобігання отриманих укусів хворих тварин на сказ;
- застосовувати всі знання й правила, отримані на уроках ОБЖ, виховних годинах, навчальних уроках.

ІV.  Під час канікул учні  навчального закладу повинні виконувати правила безпеки життєдіяльності під час самостійного перебування вдома на вулиці, громадських місцях, у друзів, на молодіжних дискотеках, у замкнутому просторі приміщень із чужими людьми, правила попередження правопорушень і насильства над дітьми:
- не розмовляти й не вступати в контакт із незнайомцями, не передавати їм цінні речі, ключі від дому, навіть якщо вони назвалися представниками міліції, одразу ж кличте на допомогу й ідіть швидко до людей;
- не сідати й не підходити до автомобілів, у яких сидять незнайомці, навіть якщо вони питають, як проїхати на вулицю, скажіть, що не знаєте, а самі йдіть якнайдалі;
- перебувати без супроводу дорослих на вулиці дітям можна до настання темряви;
- діти мають право не відкривати двері дому навіть представникам правоохоронних органів. Якщо незнайомець питає вас, чи скоро прийдуть батьки, повідомте, що скоро, вони знаходяться в сусідів, а в цей час зателефонуйте батькам і двері незнайомцям не відчиняйте;
- будьте подалі від тих, хто влаштовує бійки, не встрявайте в суперечки дорослих і не провокуйте словами, діями агресивну поведінку, яка може призвести до бійки або травми; у стосунках з оточуючими керуйтеся толерантними відносинами;
- не заходьте в під'їзд, у ліфт із незнайомими людьми; одразу кличте на допомогу, якщо незнайомець провокує якісь дії стосовно вас. Будьте уважними, оглядайтеся назад й перевіряйте, чи не слідує за вами хтось під час проходу провулків, підземних переходів між будинками й тунелями. Якщо за вами хтось іде, зупиніться й відійдіть убік, щоб ця людина пройшла повз;
- під час перебування на дискотеці: завчасно попередити батьків про зустріч вас після заходу; необхідно  керуватися загальними правилами етикету й нормами поведінки, не провокувати оточуючих на агресивну поведінку рухами й словами. У разі небезпечної ситуації необхідно звертатися до служби охорони закладу, викликати міліцію за номером «102», зателефонувати батькам;
- не вчиняти дії, які можуть призвести до правопорушень.

V.    Під час канікул учні  навчального закладу повинні виконувати правила із запобігання захворювань на грип, інфекційні, кишкові захворювання, педикульоз тощо:
- у разі нездужання не виходити з дому, негайно викликати лікаря – не заражати інших людей;
- хворому виділити окреме ліжко, посуд, білизну;
- приміщення провітрювати постійно;
- у разі контакту із хворим одягати марлеву маску;
- хворому дотримуватися постільного режиму;
- уживати заходів профілактики: їсти мед, малину, цибулю, часник; чітко виконувати рекомендації лікаря;
- постійно мити руки з милом перед їжею;
- не їсти брудні овочі та фрукти, ретельно їх мити, обдавати окропом;
- для запобігання захворювань на педикульоз регулярно мити голову; довге волосся в дівчат має бути зібране в зачіску, не користуватись засобами особистої гігієни (розчіскою) інших осіб, а також не передавати свої засоби гігієни іншим. Не міряти й не носити чужий одяг, головні убори, а також не передавати іншим свій одяг;
- не вживати самостійно медичні медикаменти, препарати, не рекомендовані лікарем;

ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ПРИ ВИНИКНЕННІ НАДЗВИЧАЙНОЇ АБО АВАРІЙНОЇ СИТУАЦІЇ

1.   Не панікувати, не кричати, не метушитися, чітко й спокійно виконувати команди дорослих, які перебувають поряд.

2.   Зателефонуйте батькам, коротко опишіть ситуацію, повідомте про місце свого перебування.

3.   У разі, якщо ситуація вийшла з-під контролю дорослих, зателефонуйте в служби екстреної допомоги за телефонами:
«101» - ПОЖЕЖНА ОХОРОНА;
«102» - МІЛІЦІЯ;
«103» - ШВИДКА МЕДИЧНА ДОПОМОГА;
«104» - ГАЗОВА СЛУЖБА
 - коротко опишіть ситуацію, назвіть адресу, де відбулася надзвичайна ситуація, назвіть своє прізвище, ім'я, номер свого телефону.

4. У разі можливості покиньте територію аварійної небезпеки.
           
ПАМ'ЯТКА ЩОДО БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ НА ЛЬОДУ

  Під час зимового льодоставу нерідко трапляються нещасні випадки з людьми, які не виконують основних правил безпеки під час переправи по тонкому покриттю водоймищ і річок.
                                         П А М ' Я Т А Й Т Е !
 Переправлятися через замерзлі водоймища слід тільки перевіривши міцність льоду. При цьому його товщина повинна бути: для пішоходів не менше 5-7 см, для вантажної машини не менше 25-55 см. Ковзанку на льоду слід відкривати при товщині льодяного покриття не менше 25 см.
 Для своєчасного попередження можливих нещасних випадків на льоду старанно дотримуйтесь наступних правил:
 - не катайтесь на ковзанах і санчатах, якщо вам не відома товщина льоду;
 - переходьте по льоду тільки у вказаних місцях;
 - не підходьте близько до ополонок, проталин;
 - огороджуйте гілляками ополонки, проталини;
  - не проходьте через ділянки битого, колотого льоду.
  Якщо Ви провалилися під лід миттєво розставте руки в сторони для того, щоб утримати себе на поверхні. Потім голосно кличте на допомогу, намагайтесь упертися ногами в дрібки льоду  позаду і самостійно вибратися з небезпечного місця.
  Н а д а ю ч и   д о п о м о г у     п о с т р а ж д а л о м у:
 - наближайтесь до місця пролому льоду поповзом, подайте постраждалому жердину, дошку, мотузку, пояс і обережно тягніть його до берега;
 - використовуйте будь-які предмети, що мають додаткову плавучість;
 - після вилучення постраждалого із води перенесіть його як можна скоріше в тепле місце, переодягніть в суху білизну, дайте тепле питво, викличте швидку допомогу.
 Будьте обережні на льоду водоймищ і річок під час зимового льодоставу !
  
ПІРОТЕХНІЧНІ ЗАСОБИ - НЕ ІГРАШКИ
    Піротехнічні вироби призначені для створення світлового, димового, шумового та світло шумового ефектів. Під час їх придбання в торгівельній мережі необхідно:
-        Вимагати від продавця представлення копії сертифіката якості виготовлювача і сертифіката відповідності, виданого повноважним органом країни-виробника (постачальника);
-        Перевірити наявність на піротехнічному виробі або його упаковці інформації про термін придатності виробу або його гарантійний термін.
-        Пам'ятати, що при кожному піротехнічному виробі в обов'язковому порядку повинна бути інструкція із застосування (експлуатації), що містить текст про небезпеку піротехнічного виробу та обмеження за віком споживача щодо його застосування. Інструкція може бути нанесена на корпусі піротехнічного виробу або його споживчій упаковці українською (російською) мовою, а також прикладена до піротехнічного виробу за умови наявності на ньому та в інструкції однозначних ідентифікаційних ознак.
      При використанні піротехнічних виробів можуть виникнути різні фактори, які несуть у собі небезпеку для оточуючих. Знання цих факторів дозволяє значно підвищити безпеку громадян.
      Основними небезпечними факторами при використанні піротехнічних засобів є:
-        Полум'я або високотемпературний струмінь продуктів згорання. Цей фактор характерний для фонтанів, феєрверків тощо і небезпечний можливістю загорання легкозаймистих речовин, які знаходяться поряд з працюючим виробом.
-        Палаючі елементи виробів (зірки, іскри, шлаки). Ця небезпека виникає при роботі римських свічок, салютів та інших виробів, ефект яких досягається розкиданням на висоті палаючих різнокольорових зірок. Час горіння зірок підбирається таким чином, щоб вони встигали згоріти раніше, ніж досягнуть поверхні землі. Тому при неправильному розташуванні виробу ці палаючі зірки можуть упасти на землю.
-        У неякісних бенгальських вогнів іноді відпадають палаючі шлаки, що є небезпечним у домашніх умовах.
     Небезпечний склад продуктів горіння. При горінні піротехнічних складів у великій кількості утворюються речовини, шкідливі для здоров'я людини.
Звуковий тиск. Велика гучність при розриві піротехнічних виробів може викликати у глядачів відчуття дискомфорту або травмування органів слуху.
       До найбільш небезпечної споживчої піротехнічної продукції слід віднести ракети. Стабілізатори, які виконують у них роль направляючої частини, виготовлені з дерева. Через погодні умови, а іноді неякісну, не просушену деревину, яка деформується, виникає загроза під час застосування виробу. Крім того, при неправильному зберіганні або простроченому терміні дії використання ракет є небезпечним: вони можуть повести себе непередбачено, змінити напрямок польоту.
                    Категорично забороняється:
1.  Розбирати, ремонтувати піротехнічні вироби, а також використовувати не за призначенням або в умовах, непередбачених експлуатаційною документацією на виріб.
2.  Запускати піротехнічні вироби з рук (крім хлопавок).
3.  Нахилятися над виробом під час запуску.
4. Знаходитися після підпалу вогнепровідного шнуру (сповільнювача) у небезпечній зоні.
5.  Направляти або кидати піротехнічний виріб у бік людей, ударяти по них будь-якими предметами.
6.  Кидати приведені в дію побутові піротехнічні вироби під ноги перехожих з вікон та балконів, здійснювати феєрверки з дахів будинків та проводити інші дії, від яких можуть постраждати люди або майно.
7.  Носити підготовлені до запуску піротехнічні вироби у кишенях одягу.
8.  Запускати піротехнічні вироби з видимими механічними пошкодженнями.
9.  Застосовувати до піротехнічних виробів великих механічних навантажень.
10. Залишати побутові піротехнічні вироби без догляду, вживати заходів щодо безконтрольного доступу до них неповнолітніх дітей.
11.  Використовувати побутові піротехнічні вироби особам, які знаходяться у нетверезому стані.
12.  Використовувати піротехнічні вироби, які створюють світлові та шумові ефекти, на відстані ближче 100 м від лікарень, церков, дитячих установ, шкіл, будинків престарілих та інших громадських споруд та будинків.
13.  Проводити запуск виробів при сильному вітрі.

14.  Уникати можливості випадкового спрацювання піротехнічних виробів унаслідок використання відкритого вогню, куріння, дії нагрівальних приладів тощо.

Будьте обережні на воді!

Пам’ятка

Варто пам'ятати, що основними умовами безпеки є:
•  правильний вибір і обладнання місць купання;
•   суворе дотримання правил поведінки під час купання і катання на плавзасобах на воді.

ПІД ЧАС КУПАННЯ ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:

•   залазити на попереджувальні знаки, буї, бакени;
•   стрибати у воду з човнів, катерів, споруд, не призначених для цього;
•   пірнати з містків, дамб, причалів, дерев, високих берегів;
•  використовувати для плавання такі небезпечні засоби, як дошки, колоди, камери від автомобільних шин та інше знаряддя, непередбачене для плавання;
•   плавати на плавзасобах у місцях, відведених для купання;
•  вживати спиртні напої;
•   забруднювати воду і берег, прати білизну й одяг у місцях, відведених для купання;
•   підпливати близько до плавзасобів, які йдуть неподалік від місць купання;
•  допускати у воді грубі ігри, які пов'язані з обмеженням руху рук і ніг у воді;
•  подавати помилкові сигнали небезпеки, заходити глибше, ніж по пояс людям, які не вміють плавати.

НАДАННЯ НЕВІДКЛАДНОЇ МЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ПОСТРАЖДАЛИМ НА ВОДІ:

•   покладіть постраждалого на спину, на тверду поверхню;
•   однією рукою відкрийте йому рота, пальцями іншої руки, завернутими у салфетку або носову хустинку, видаліть з порожнини рота пісок, мул та інше;
•   рукою, підкладеною під потилицю, максимально розігніть хребет в шийному відділі, за підборіддя висуньте вперед нижню щелепу, утримуючи її в такому положенні однією рукою, другою стисніть крила носу;
•   наберіть повітря у свої легені, щільно охопіть відкритий рот пацієнта та зробіть пробне вдування повітря в його легені, водночас "краєм ока" контролюйте підіймання грудної клітки. Якщо щелепи постраждалого щільно стиснуті або є пошкодження щелепи, язика, губ, проведіть штучну вентиляцію не методом "рот в рот", а "рот в ніс", затискаючи при цьому не ніс, а рот. Кількість вдувань - 16-20 за хвилину;
•   для зовнішнього масажу серця розташуйтесь збоку від хворого; основу долоні однієї кисті руки покладіть на передньо-нижню поверхню грудини, основу другої долоні в поперек першої, розігніть руки в ліктьових суглобах. Робіть ритмічні поштовхи всією масою тулуба, зміщуючи грудину в напрямку до хребта з частотою 80-100 рухів за хвилину;
•   у випадку, коли рятувальник один, співвідношення кількості вдувань до натискувань на грудину 1:5, якщо рятувальників двоє - 2:15;
•   через кожні 2 хвилини серцево-легеневу реанімацію необхідно на декілька секунд припинити для перевірки, чи не з'явився пульс на сонних артеріях. Масаж серця та штучну вентиляцію легень необхідно проводити до відновлення дихання, пульсу, звуження зіниць, покращення кольору шкіри.


У разі знаходженні вибухонебезпечного пристрою: 
1. Негайно повідомити чергові служби органів внутрішніх справ, цивільного захисту.
2. Не підходити до предмету, не торкатися і не пересувати його, не допускати до знахідки інших людей.
3. Припинити всі види робіт в районі виявлення вибухонебезпечного предмету.
4. Не користуватися засобами радіозв’язку, мобільними телефонами (вони можуть спровокувати вибух).
5. Дочекатися прибуття фахівців; вказати місце знахідки та повідомити час її виявлення.
  У випадку, коли в будинку знайдено вибуховий пристрій й здійснюється евакуація:
- одягніть одяг з довгими рукавами, щільні брюки і взуття на товстій підошві (це може захистити від осколків скла);
- візьміть документи (паспорт, свідоцтво про народження дітей тощо), гроші;
- під час евакуації слідуйте маршрутом, вказаним органами, що проводять евакуацію. Не намагайтеся скоротити шлях, тому що деякі райони або зони можуть бути закриті для пересування;
- тримайтеся подалі від обірваних ліній енергопостачання.
Якщо будинок (квартира) опинилися поблизу епіцентру вибуху:
- обережно обійдіть всі приміщення, щоб перевірити чи немає витоків води, газу, спалахів і т.п. У темряві в жодному випадку не запалюйте сірника або свічки - користуйтеся ліхтариком;
- негайно вимкніть всі електроприлади, перекрийте газ, воду;
- з безпечного місця зателефонуйте рідним та близьким і стисло повідомте про своє місцезнаходження, самопочуття;
- перевірте, чи потребують допомоги сусіди.
Опинившись поблизу вибуху, стримайте свою цікавість і не намагайтеся наблизитись до епіцентру, щоб розгледіти або допомогти рятівникам. Найкраще, що можна зробити – залишити небезпечне місце. До того ж, варто знати, що зловмисники часто встановлюють вибухові пристрої парами, щоб, через деякий час після вибуху першої з них, пролунав другий вибух. Зловмисники розраховують на те, що після першого вибуху на його місці зберуться люди, у тому числі й представники силових структур, і при повторному вибуху жертв буде набагато більше.
Отож:
- не слід робити самостійно жодних маніпуляцій із знахідками або підозрілими предметами, що можуть виявитися вибуховими пристроями;
- виявивши річ без господаря, треба звернутися до працівника міліції або іншого посадовця; не можна торкатися знахідки;
- не користуйтеся мобільним та радіозв’язком поблизу підозрілої знахідки.
Для поштової кореспонденції з пластиковою міною характерна надмірна товщина, пружність, вага не менше 50 г і ретельна упаковка. На конверті можуть бути різні плями, проколи, можливий специфічний запах. Повинно насторожити настирне бажання вручити лист неодмінно в руки адресата і надписи на кшалт: «розкрити тільки особисто», «особисто в руки», «секретно» і т.п. Підозрілий лист не можна відкривати, згинати, нагрівати або опускати у воду.




Що потрібно робити у надзвичайній ситуації?
Правила безпечної поведінки у надзвичайних ситуаціях
 1. У разі загрози ураження стрілецькою зброєю:
- закрити штори або жалюзі (заклеїти вікна паперовими стрічками) для зниження ураження фрагментами скла;
- вимкнути світло, закрити вікна та двері;
- зайняти місце на підлозі в приміщенні, що не має вікон на вулицю (ванна кімната, передпокій);  
- інформувати різними засобами про небезпеку близьких чи знайомих.    
 2. У разі загрози чи ведення бойових дій:
- закрити штори або жалюзі (заклеїти вікна паперовими стрічками) для зменшення ураження фрагментами скла. Вимкнути живлення, закрити воду і газ, загасити (вимкнути) пристрої для опалення;
- взяти документи, гроші і продукти, предмети першої необхідності, медичну аптечку;
- відразу залишити житловий будинок, сховатися у підвалі або у найближчому сховищі;
попередити сусідів про небезпеку, допомогти людям похилого віку і дітям;
- без крайньої необхідності не залишати безпечне місце перебування;
- проявляти крайню обережність; не варто панікувати.
 3. Якщо стався вибух:
- уважно озирнутися навколо, щоб з’ясувати вірогідність небезпеки подальших обвалів і вибухів, чи не висить з руїн розбите скло, чи не потрібна комусь допомога;
- якщо є можливість – спокійно вийти з місця пригоди. Опинившись під заваламиподавати звукові сигнали. Пам’ятайте, що за низької активності людина може вижити без води упродовж п’яти днів;
- виконати всі інструкції рятувальників. 
 4. Під час повітряної небезпеки:
 - відключити живлення, закрити воду і газ;
- загасити (вимкнути) пристрої для опалення; 
- взяти документи, гроші і продукти, предмети першої необхідності, аптечку;
- попередити про небезпеку сусідів і, у разі необхідності надати допомогу людям похилого віку та хворим;
- дізнатися, де знаходиться найближче до укриття. Переконатися, що шлях до нього вільний і укриття знаходиться у придатному стані;
- якнайшвидше дійти до захисних споруд або сховатися на місцевості. Дотримуватися спокою і порядку. Без крайньої необхідності не залишати безпечного місця перебування. Слідкувати за офіційними повідомленнями.
  5.Під час масових заворушень: 
- зберігати спокій і розсудливість; 
- під час знаходження на вулиці – залишити місце масового скупчення людей, уникати агресивно налаштованих людей; 
- не піддаватися на провокації; 
- надійно зачиняти двері. Не підходити до вікон і не виходити на балкон. Без крайньої необхідності не залишати приміщення.
6. Якщо Вас захопили у заручники і Вашому життю є загроза:
- постаратися запам’ятати вік, зріст, голос, манеру говорити, звички тощо злочинців, що може допомогти їх пошуку;
- за першої нагоди постаратися сповістити про своє місцезнаходження рідним або міліції;
- намагатися бути розсудливим, спокійним, миролюбним, не піддавати себе ризику;
- якщо злочинці знаходяться під впливом алкоголю або наркотиків, намагатися уникати спілкування з ними, оскільки їхні дії можуть бути непередбачуваними;
- не підсилювати агресивність злочинців своєю непокорою, сваркою або опором;
- виконувати вимоги терористів, не створюючи конфліктних ситуацій, звертатися за дозволом для переміщення, відвідання вбиральні тощо;
- уникати будь-яких обговорень, зокрема політичних тем, зі злочинцями;
- нічого не просити, їсти все, що дають;
- якщо Ви тривалий час знаходитеся поряд зі злочинцями, постаратися встановити з ними контакт, визвати гуманні почуття;
- уважно слідкувати за поведінкою злочинців та їхніми намірами, бути готовими до втечі, пересвідчившись у високих шансах на успіх;
- спробувати знайти найбільш безпечне місце у приміщенні, де знаходитесь і де можна було б захищати себе під час штурму терористів (кімната, стіни і вікна якої виходять не на вулицю – ванна кімната або шафа). У разі відсутності такого місця падати на підлогу за будь-якого шуму або у разі стрільбі;
- при застосуванні силами спеціального призначення сльозогінного газу, дихати через мокру тканину, швидко і часто блимаючи, викликаючи сльози;
- під час штурму не брати до рук зброю терористів, щоб не постраждати від штурмуючих, які стріляють по озброєних людях;
- під час звільнення виходити швидко, речі залишати там, де вони знаходяться, через ймовірність вибуху або пожежі, беззаперечно виконувати команди групи захоплення.
 7. При проведенні тимчасової евакуації цивільного населення з небезпечної зони:
- взяти документи, гроші й продукти, необхідні речі, лікарські засоби;
- за можливості, надати допомогу пенсіонерам, людям з обмеженими можливостями;
- дітям дошкільного віку вкласти до кишені або прикріпити до одягу записку, де зазначається ім’я, прізвище, домашня адреса, а також прізвище матері та батька; 
- переміщатися за вказаною адресою. У разі необхідності звернутися за допомогою до міліції та медичних працівників. 

Під час прогулянок в лісі або в туристичному поході:
1) ретельно вибирати місце для багаття. Воно повинно бути на достатній відстані від траншей і окопів, що залишилися з війни;
2) перед розведенням багаття в радіусі п'яти метрів перевірити ґрунт на наявність вибухонебезпечних предметів щупом (або обережно зняти лопатою верхній шар ґрунту, перекопати землю на глибину 40-50 см);
3) користуватися старими багаттями не завжди безпечно, адже там можуть виявитися підкинуті військові «трофеї» або такі, що не вибухнули;
4) у жодному випадку не підходити до знайдених багать, що горять (особливо вночі). В цьому багатті може виявитися предмет, що може вибухнути.
Практично всі вибухові речовини чутливі до механічних дій і нагрівання. Поводження з ними вимагає граничної уваги і обережності.
Слід пам’ятати, що розмінуванням, знешкодженням або знищенням вибухонебезпечних предметів займаються тільки підготовлені фахівці-сапери, допущені до цього виду робіт.
Однією з серйозних загроз сучасного суспільства є тероризм. Майже щоденно здійснюються терористичні акти, унаслідок яких гинуть люди. Більшість цих злочинів здійснюються з використанням вибухових пристроїв. Нерідко це саморобні, нестандартні пристрої, що їх складно виявити, знешкодити або ліквідувати. Злочинці зазвичай поміщають їх в звичайні портфелі, сумки, банки, пакунки і потім залишають у багатолюдних місцях. У такому разі важко відрізнити сумку з вибухівкою від такої ж сумки, залишеної забудькуватим пасажиром у громадському транспорті. Часто такі міни-пастки мають досить привабливий вигляд. Відомі випадки застосування їх у авторучках, мобільних телефонах, гаманцях, дитячих іграшках.
Тому бездоглядні предмети в транспорті, кінотеатрі, магазині, на вокзалі тощо вимагають особливої уваги.
Є декілька ознак, що дозволяють припустити, що маємо справу з вибуховим пристроєм. Слід звертати увагу на:
- припарковані біля будівель автомашини, власник яких невідомий або державні номери якої не знайомі мешканцям, а також коли автомобіль давно непорушно припаркований;
- наявність у знайденому механізмі антени або приєднаних до нього дротів;
- звуки, що лунають від предмету (цокання годинника, сигнали через певний проміжок часу), мигтіння індикаторної лампочки;
- наявність джерел живлення на механізмі або поряд з ним (батарейки, акумулятори тощо);

- наявність розтяжки дротів або дротів, що тягнуться від механізму на велику відстань. Якщо знайдений предмет видається підозрілим, потрібно повідомити про нього працівників міліції чи ДСНС. Якщо знайдено забуту річ у громадському транспорті, доречно опитати людей, які знаходяться поряд. Бажано встановити, кому річ належить або хто міг її залишити. Якщо господаря встановити не вдається, потрібно негайно повідомити про знахідку водія (кондуктора). У разі знаходження підозрілого предмета у під'їзді будинку, потрібно опитати сусідів, можливо, він належить їм. У разі неможливості встановити власника — негайно повідомити про знахідку до найближчого відділення міліції, до військкомату, органів місцевого самоврядування, підрозділу ДСНС за телефоном «101». Якщо підозрілий предмет знайдено в установі, потрібно негайно повідомити про знахідку адміністрацію. 

Немає коментарів:

Дописати коментар